Záverečným účtom obce rozumieme súhrnné spracovanie údajov charakterizujúcich rozpočtové hospodárenie obce za príslušný kalendárny rok, ktorého povinnosť zostavenia určuje § 16 zákona NR SR č. 583/2004 o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Odborné stanovisko k danej problematike – ako hlavná kontrolórka – predkladám v súlade s ods. 1. písm. c) § 18f zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
Účelom a cieľom tohto stanoviska je predovšetkým snaha o odborné posúdenie všetkých tých aspektov a náležitostí záverečného účtu, ktorými musí tento dokument zo zákona disponovať. Jednotlivé jeho kroky možno zostaviť do nasledovnej postupnosti:
- Súlad predloženého záverečného účtu so všeobecne záväznými právnymi predpismi
Možno konštatovať, že návrh záverečného účtu obce Michal nad Žitavou je z tohto uhla pohľadu v plnom súlade s požadovanými právnymi normami, ktoré jeho zostavenie odborne a právne definujú a podmieňujú, a to predovšetkým so zákonom č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, konkrétne § 16 ods. 5. Preukázateľne obsahuje:
- rozpočet obce za r. 2021 v členení podľa § 10 ods. 3 citovaného zákona v súlade s rozpočtovou klasifikáciou a to vnútorne členený na bežné príjmy, bežné výdavky, kapitálové príjmy, kapitálové výdavky a finančné operácie
- rozbor plnenia príjmov za rok 2021
- rozbor plnenia výdavkov za rok 2021
- výsledky hospodárenia za rok 2021
- tvorba a použitie prostriedkov rezervného a sociálneho fondu
- finančné usporiadanie vzťahov
- bilanciu aktív a pasív k 31.12.2021
- prehľad o stave a vývoji dlhu k 31.12.2021
- návrh uznesenia
Treba spomenúť, že popri zákone č. 583/2004 Z.z. pri zostavovaní záverečného účtu obce boli plne zohľadnené aj ustanovenia zákona č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
- Overenie účtovnej závierky obce a jeho rozpočtového hospodárenia audítorom
V súlade so zákonom č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, konkrétne § 16 ods. 3, je obec povinná dať si overiť účtovnú závierku.
Obec túto povinnosť splnila, účtovná závierka bola overená.
- Zverejnenie návrhu záverečného účtu obce zákonným spôsobom
V súlade so zákonom č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení, § 9 ods. 2, je obec povinná zverejniť rozpočet obce najmenej na 15 dní spôsobom v meste obvyklým, aby sa k nemu mohli obyvatelia obce vyjadriť, pričom tá istá podmienka platí aj o záverečnom účte obce, zákon č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v § 16 ods. 7, súčasne hovorí, že pred schválením sa návrh záverečného účtu obce predkladá na verejnú diskusiu.
Táto podmienka bola splnená.
Možno konštatovať, že návrh záverečného účtu bol zostavený a predložený v súlade so všeobecne záväznými predpismi a obsahuje všetky zákonné náležitosti, vrátane formálnej stránky návrhu a jeho predpísanej štruktúry.
- Plnenie rozpočtu obce
Ako bolo uvedené v bode 1 tejto správy, rozpočet obce Michal nad Žitavou je v zmysle § 10 ods. 3 zákona č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, v súlade s rozpočtovou klasifikáciou vnútorne členený na:
a) bežné príjmy a výdavky,
b) kapitálové príjmy a výdavky,
c) finančné operácie.
d) vlastné príjmy ZŠ
Hospodárenie obce sa riadilo podľa schváleného rozpočtu na rok 2021.
Rozpočet obce bol schválený obecným zastupiteľstvom dňa 10.12.2020 uznesením č. 17/2020,
a bol počas roka 2021 zmenený 4 krát:
- zmena schválená dňa 25.2.2021 uznesením č. 13/2021
- zmena schválená dňa 19.8.2021 uznesením č. 12/2021
- zmena schválená dňa 28.10.2021 uznesením č. 9/2021
- zmena schválená dňa 14.12.2021 uznesením č. 12/2021
Rozpočet obce k 31.12.2021
PRÍJMY: | schválený | upravený | skutočnosť |
Bežné príjmy /OÚ + MŠ 101064,77 + ZŠ 420014+ ŠJ 17104,80/ | 744 231 | 891 167 | 891 166,98 |
Kapitálové príjmy /+ ZŠ 5000,-/ | 0 | 7 755 | 7 754,64 |
Finančné operácie z RF | 18 700 | 26 830 | 26 829,91 |
Zost.financií z prech.roka – ZŠ dopravné, str, AP, SDB | 0 | 15 889 | 15 889,52 |
Vlastné príjmy ZŠ | 12 000 | 18 511,56 | 18 511,56 |
Finančné operácie ZŠ | 0 | 750,24 | 750,24 |
Rozpočtové príjmy spolu: | 774 931 | 960 902,80 | 960 902,85 |
VÝDAVKY: | |||
Bežné výdavky | 284 392 | 339 484 | 339 483,77 |
Kapitálové výdavky | 18 700 | 27 758 | 27 757,80 |
Výdavkové operácie – spl.úverov | 13 772 | 13 772 | 13 772,06 |
Výdavky ZŠ s MŠ | 458 067 | 542 370,39 | 534 688,77 |
Výdavky ZŠ s MŠ – kapitálové /5000+1826,75 z OÚ/ | 6 826,75 | 6 826,75 | |
Rozpočtové výdavky spolu: | 774 931 | 930 211,14 | 922 529,15 |
Tabuľka obsahuje porovnanie údajov upraveného rozpočtu vo vzťahu k schválenému rozpočtu a k čerpaniu rozpočtu. Upravený rozpočet predstavuje schválený rozpočet zmenený rozpočtovými opatreniami podľa ustanovenia § 14 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.
Realizácia všetkých zmien rozpočtu prebehla v súlade s platnými citovanými uzneseniami a bola vykonaná oprávneným orgánom podľa § 14 ods. 1, zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, ako i formou rozpočtových opatrení podľa § 14 ods. 2 toho istého zákona.
Z dôvodu, že návrh Záverečného účtu obce Michal nad Žitavou obsahuje pomerne prehľadné a podrobné členenie príjmov i výdavkov obce podľa jednotlivých kategórii ekonomickej rozpočtovej klasifikácie a moje závery z kontroly plnenia rozpočtu sú identické so závermi tohto návrhu, nebudem ich v tejto kapitole už bližšie špecifikovať. Viď ,,Záverečný účet obce za r. 2021“.
4. Výsledok hospodárenia za rok 2021
a) HV podľa § 10 ods. 3 písm. a, b, c zákona 583/2004 Z.z.
príjmy výdavky príjmy ZŠ výdavky ZŠ s MŠ | bežné kapitálové fin.operácie spolu 891 166,98 7 754,64 42 719,43 941 641,05 – 339 483,77 – 27 757,80 – 13 772,06 – 381 013,63 18 511,56 750,24 19 261,80 – 534 688,77 – 6 826,75 – 541 515,52 |
35 506,- – 26 829,91 + 29 697,61 = 38 373,70 |
b) HV podľa § 10 ods. 3 písm. a, b zákona 583/2004
príjmy výdavky príjmy ZŠ výdavky ZŠ s MŠ | bežné kapitálové spolu 891 166,98 7 754,64 898 921,62 – 339 483,77 – 27 757,80 – 367 241,57 18 511,56 18 511,56 – 534 688,77 – 6 826,75 – 541 515,52 |
35 506,- – 26 829,91 = 8 676,09 |
c) HV – rozdiel z podvojného účtovníctva medzi výnosmi a nákladmi
účt.tr. 6 /výnosy/ účt.tr. 5 /náklady/ | obec ZŠ s MŠ 489 484,25 556 003,17 489 131,37 557 045,62 |
352,88 – 1 042,45 |
Hospodárenie obce – Skutočnosť k 31.12.2021
Bežné príjmy spolu | 909 678,54 |
z toho: bežné príjmy obce | 891 166,98 |
bežné príjmy RO | 18 511,56 |
Bežné výdavky spolu | 874 172,54 |
z toho: bežné výdavky obce | 339 483,77 |
bežné výdavky RO | 534 688,77 |
Bežný rozpočet | 35 506,- |
Kapitálové príjmy spolu | 7 754,64 |
z toho: kapitálové príjmy obce | 7 754,64 |
kapitálové príjmy RO | 0 |
Kapitálové výdavky spolu | 34 584,55 |
z toho: kapitálové výdavky obce | 27 757,80 |
kapitálové výdavky RO | 6 826,75 |
Kapitálový rozpočet | -26 829,91 |
Prebytok bežného a kapitálového rozpočtu | 8 676,09 |
z toho: ZŠ -nevyčerpané prostr. na normatíva | 7 000,— |
ZŠ – nevyčerpané prostr. na dopravné | 681,62 |
ŠJ – nevyčerpané prostr. na stravu detí | 12 360,60 |
Úprava prebytku /357…/ | -20 042,22 |
z toho: Soc.fond | 360,43 |
FO kanalizácia | 3 920,— |
BD FO spol.pr. | 6 521,22 |
BD FO indiv.pr. | 6 498,56 |
BD fin.zábezpeka | 6 561,— |
Úprava prebytku /fondy/ | -23 861,21 |
VÝSLEDOK HOSPODÁRENIA za rok 2021 /bude prip.do RF v roku 2022/ | -35 227,34 |
d) Prebytok rozpočtu v sume 8 676,09 €, zistený podľa ustanovenia § 10 ods.3 písm. a) a b) zákona č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, je upravený /znížený/ o nevyčerpané prostriedky zo ŠR v sume 20 042,22 € a aj o fondy v sume 23 861,21. Výsledok hospodárenia za rok 2021 je schodkový
-35 227,34 €, rezervný fond sa v r.2022 tvoriť nebude.
- Zákonnosť stanovenia výsledku hospodárenia
Potvrdzujem, že mechanizmus stanovenia výsledku hospodárenia obce je v plnom súlade s ustanovením § 2 písm. b) a c) zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, definujúcom prebytok rozpočtu ako kladný rozdiel medzi príjmami a výdavkami rozpočtu a schodok rozpočtu ako záporný rozdiel medzi príjmami a výdavkami rozpočtu.
Je taktiež v súlade s § 10 ods. 3 písm. a) a b) potvrdzujúcom jeho vnútorné členenie na bežné príjmy a bežné výdavky (bežný rozpočet) a kapitálové príjmy a kapitálové výdavky (kapitálový rozpočet).
Vzhľadom na uvedené skutočnosti, vyjadrujem pred zákonným zverejnením záverečného účtu obce Michal nad Žitavou súhlas s jeho celoročným hospodárením.
V Michale nad Žitavou 21.3.2022 Hlavná kontrolórka obce
Ing. Eva Boďová